Assalamualaikum wbt

Alhamdulilah, AQ bru sahaja melepaskan air mata dengan pemergian adik ke KL, dia bakal berkonvo pada 5/10 ini, AQ bulan 11 ni nnt, insyallah 
Hari ini AQ bercerita tentang fakta wanita, apa dia tu..jom kita baca di bawah ini,

Wanita akan mengalami haid setiap bulan. Apa itu haid? iaitu satu kitaran kompleks dan membabitkan banyak hormon. Ia sering berlaku atau wajib berlaku disebabkan perubahan fisiologi badan wanita yang dikawal oleh sistem hormon reproduktif dan ia penting dalam meneruskan keturunan. Selain itu, ada kata-kata yang haid atau datang bulan adalah waktu bagi wanita berehat dan "terpaksa" ambil cuti sakit sekurang-kurangnya 1hari atau klu melampau 3hari (hehehe) terutama apabila mengalami sengugut yang kuat. Adakah baik sengugut ini??adakah ia perkara biasa? lihat dibawah ini:

Sakit ketika datang haid atau senggugut adalah satu masalah yang biasa dialami oleh banyak wanita dan lazimnya dialami oleh gadis yang baru meningkat remaja. Keadaan ini digelar " primary spasmodic dysmenorrhea" dan tidak semestinya menandakan sesuatu penyakit. Ianya dibahagikan kepada dua bahagianseperti senarai dibawah.

Senggugut jenis Pertama dalam beberapa tahun pertama selepas akil baliq, pusingan haid seseorang gadis masih belum teratur lagi. Haid mungkin akan datang tiga atau empat bulan sekali. Senggugut biasanya mula dirasai 2-3 tahun kemudian.
Rasa sakit sewaktu datang haid ini adalah disebabkan olih kuncupan rahim yang begitu kuat sekali untuk mengeluarkan ketulan darah haid yang bercampur sedikit tisu daripada selaput endometrium . Darah haid ini perlu keluar menerusi saluran pangkal rahim yang biasanya masih sempit dikalangan gadis remaja. Kuncupan rahim yang kuat ini adalah disebabkan olih sejenis hormon yang digelar dengan nama “Prostaglandin”.   
Kesakitan ini berbeza antara seorang wanita dengan yang lain.  Ada yang mungkin rasa sakitnya ringan sementara yang lainnya akan mengalami sakit yang teruk hingga tergolek-golek. Jangka waktu sakit juga berbeza, ada yang mengalami sehari, ada pula yang mengalaminya setiap kali datang haid bergantung kepada keadaan.
Ramai dikalangan wanita yang risau samada senggugut bolih menyebabkan kemandulan. Ini tidak benar dan senggugut biasanya akan hilang setelah gadis berumahtangga dan mendapatkan anak apa anda tidak percaya. Kehamilan dan kelahiran dapat mengatasi masalah kesempitan pada saluran rahim yang menjadi punca pada senggugut. Walau demikian sebahagian kecil dari mereka akan menghadapi masalah ketidaksuburan dan mudah gugur kandungan jika senggugut itu berterusan selepas kahwin. Mereka ini mungkin mengidap penyakit ‘endometriosis. 
sumber:http://puspanita.motour.gov.my/tips-kesihatan/195-apa-itu-senggugut.html

Fakta diatas jelas bagi AQ untuk wanita berjaga-jaga. Kita lihat kehebat sengugut boleh menyebabkan berlaku apa2 jua penyakit wanita yang digeruni dan membolehkan rahim wanita itu dibuang!! Masyallah, bagaimana hidup seorang wanita tanpa rahim???
Kebanyakan sakit wanita ini banyak kes berlaku cuma tidak didedahkan begitu meluas dan adakalanya, ia tidak diambil kesah SANGAT kerana wanita zaman moden lupa akan kesihatan dalaman dan hanya menjaga luaran (makeup). Terlupakah anda sebagai wanita, pemakaian tuala wanita juga merupakan SALAH SATU punca berlaku gejala ini?. kenapa tidak? proses tuala wanita diperbuat dari bahan dibawah ini:

sampah2 yg hari2 kita buang,


dan selepas dikumpulkan, ia akan melakukan proses bleaching seperti dibawah:

ini dia process bleaching

Bleaching adalah asid peluntur yang biasa digunakan semasa mencuci pakaian atau lantai rumah. Asid ini apabila di lekatkan pada kulit seperti difaraj, ianya akan menyerap masuk ke dalam sel-sel tubuh badan dan lama kelamaan akan terkumpul dan boleh memudaratkan rahim.

proses di atas menggunakan 3 bahan kimia fluoresen, agen peluntur berklorin dan agen pelembut, dan ia mnyebabkan terjadi dioxin, ha? apa DIOXIN? apa tuh, lihat dibawah ini:


Dioxins: What are they?

Dioxins are a group of more than 200 chemicals with a similar structure but varying levels of toxicity, including polychlorinated biphenyls (PCBs), polychlorinated dibenzo dioxins (PCDDs), and polychlorinated dibenzo furans (PCDFs).
Dioxins are found just about everywhere - they are present in the atmosphere, soil, rivers and the food chain. They occur naturally as a result of incomplete burning of organic materials during natural events such as volcanoes and forest fires.
But they are also produced during many man-made events which involve combustion such as waste incineration and in chemical and fertiliser manufacturing plants. They may, for example, be produced during chlorine-based bleaching processes in paper mills, or during the manufacture of herbicides. They are also found in low levels in cigarette smoke and vehicle exhaust fumes.
The introduction of a new chlorine production technique in 1900 meant that they became more widespread. However, in recent years manufacturing and environmental controls have reduced the production of dioxins, and the main source now is the burning of fossil fuels and incineration processes. But because of their potential toxicity, exposure even at low levels, remains a concern.
In living organisms, toxic chemicals are often taken up and stored by fat. This means they can persist in the food chain through a process called bioaccumulation.
They are mainly found in meat and dairy produce, but are also found in poultry, fish and on unwashed fruit and vegetables:
  • Fish accumulate dioxins through exposure to water - dioxins are repelled by the water and attach themselves to the fatty fish.
  • Unless - as was the case in Belgium - feed becomes contaminated, animals are usually exposed to dioxins in the air settling on their food. They accumulate in the fatty tissue of animals, and the longer that animal lives, the greater the build up.
  • Dioxins in the air also land on fruit and vegetables, but washing can get rid of these - they are not absorbed into the plant itself
  • What are the risks?

    Environmental campaign groups describe dioxins as among the most dangerous toxins known. Scientists are working to establish their exact toxicity, but a draft report from the US Environmental Protection Agency indicates dioxins are considered a serious threat to public health.
    The health risks depend on several factors, including the level of exposure and the particular form of dioxin. For most people, levels in the general environment are not high enough to cause an immediate reaction but over a longer period, potential risks to health include:
    • Damage to the immune and reproductive system (with lowering of the sperm count).
    • An increased incidence of diabetes.
    • A significant increase in the risk of cancer




bahayakan dioxin? ha.. apa lagi yang wanita tunggu? nak tunggu kena dahulu ke? atau rahim kena buang baru nak menyesal? jom sambung lagi..AQ tidak mengatakn bahawa tuala wanita ini punca utama tapi ia mrupakan salah satunya punca.

Dan beberapa fakta sila tgk dibawah ini :



dato' rosol bukan pakar kesihatan tpi artikel ini dikeluarkan selepas anak perempuan beliau mengalami kegatalan di faraj.

bnykkan fakta? ada mesti merasa seperti dibawah ini:

1.keputihan
2.gatal di faraj
3.ruam dipermukaan faraj
4.sengugut

AQ apa penyelesaian nya? ini dia dibawah ini:


produk FEMINIM COMFORT..

apa itu?

FC bio Sanitary pad, diperbuat dari kapas 100% dan kapas tersebut dari cina? apa CHINA? mana boleh pakai barangan CHINA!! knapa kita stereotype? CHINA merupakan pengluar kapas terbesar di dunia dan pad ini menggunakan 17 jenis herba! CHINA la bro, dengar dulu, herba di CHINA diiktiraf semua penduduk dunia, ramai yang mencari herba di CHINA..



PAD herba AVAIL:

  • Pad Herba Avail Beauty diperbuat daripada ramuan herba semulajadi ,istimewa dan berkualiti tinggi.
  • Produk berkualiti tinggi,bersih dan terjamin selamat
  • Diperbuat dpd bahan mentah berkualiti dan selamat
  • Tidak mengandungi agen fluoresen,agen peluntur berklorin,dioksin(bhn kimia yg digunakan dlm proses pembuatan pad yg ada di pasaran) dan bahan kimia yg berbahaya
  • 100% diperbuat drpd kapas
  • Lapisan serapan yg tinggi dn lapisan tahan tembus (terdiri dr 3 lapisan)
  • Segala bahan mentah,proses dan prosuk di jamin mencapat tahap piawai kebersihan dan sentiasa di pantau oleh Kementerian Kesihatan

Pada ini juga mempunyai insuran rm3juta dan juga sijil klinikal..wow! AQ rs produk lain xde macam ni!! Kalau secara logik, knapa perlu ada insuran dan sijil klinikal? sebab insuran yakin produk ini hebat! ditambah sijil klinikal pula , wow

dan sebahagian testimoni , yang dibawah ini AQ pernah jumpa dan selalu jumpa auntie sim

 Cow Geok Sim, 35 tahun, Kuala Terengganu ( Fibroid Rahim )
Rahim saya mempunyai sebiji fibroid yang bersaiz 8 cm. Suntikan diberi setiap bulan untuk mengecutkan saiz fibroid tersebut, tetapi fibroid tersebut masih tidak mengecut walaupun sudah 3 suntikan diambil. Jadi, doktor berkeputusan membuat pembedahan untuk membuang seluruh rahim saya pada Ogos 2006. Saya mula menggunakan FC pantiliner pada Julai 2006. Hanya selepas 1 bulan, fibroid tersebut telah mengecut ke 5 cm. Doktor kata tidak perlu membuang seluruh rahim, hanya membuang fibroid tersebut sahaja. Saya sambung menggunakan FC pantiliner selepas pembedahan, luka baik pulih dengan pantas


jadi ANDA BAGAIMANA? MAHU MENCUBA? MAHU TEST? SILA SMS KE 0129868100 untuk free tester!!

Share on Google Plus

About admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Suko Qechek :

Post a Comment