.:: Kekuatan tidak sama dengan Keikhlasan ::.

Assalamualaikum w.b.t

Sekadar sedikit tazkirah disubuh hari,

Kenapa manusia ingin menjadikan diri mereka kuat? kuat dari segi amalan, kuat dari segi pengaruh, kuat dari segi menipu, kuat dari segi kecantikan, kuat dari segi tempuh ujian, dan semua2 kekuatan. SEBAB manusia sering merasakan diri mereka tidak sempurna dalam hidup mereka, mereka merasakan kehidupan mereka lebih buruk dari orang lain tapi sampai tahap mana kita akan bawa kekuatan kita?sampai bila kita akan bertahan? manusia TIDAK kuat! sebab itu manusia diciptakan oleh ALLAH tidak sempurna tapi ALLAH menyuruh hambanya mencari kesempurnaan, tapi dengan KEIKHLASAN.

Keikhlasan seseorang manusia itu yang membuatkan hidup mereka tinggi, taraf mereka tinggi disisi ALLAH dan mempunyai kekuatan yang hebat dari orang yang lain. Jika kita lihat, seseorang manusia dilanda musibah, seperti mana Salahudin Al Ayubi, ketika umat islam sedang berperang, beliau menahan sakit dan ikhlas menerima apa yang ALLAH turunkan ujian pada Salahudin, namun dengan keikhlasan beliau, beliau dapat sembuh dengan cepat dan kembali ke medan untuk mengetuai bala tentera islam.

Jika kita lihat keikhlasan adalah elemen terpenting dalam kehidupan kita, bukan senang untuk kita ikhlas menerima apa yang kita ada dan yang diturunkan kepada kita. Realitinya, wanita pada hari ini lebih cenderung untuk membuka aurat walaupun bertudung labuh, sebagai contoh, semalam , sy berada di bandar kuala terengganu, melihat bagaimana seorang perempuan bertudung dengan tidak bertudung, dari segi aurat rambut dah kemas, cuma dari badan hingga ke kaki, terlalu ketat sehingga menampakan susuk tubuh dan juga aurat dalaman wanita, ini mereka tidak ikhlas kepada ALLAH , tidak ikhlas apa yang ALLAH memberi amanah pada mereka untuk menjaga aurat. Keikhlasan kita boleh lihat apabila diri kita sentiasa tenang, tenang menghadapi musibah, tenang menerima pujian, tenang melakukan solat dan menangis ketika berdoa.

Bukan senang untuk kita mendapat sifat keikhlasan, namun USAHA pasti kita akan ketemu jalan. Maka berhijrahla kita dari kekuatan kepada keikhlasan.
Share on Google Plus

About admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Suko Qechek :

Post a Comment