.:: Tazkirah PAGI ::.

Assalamualaikum w.b.t

Sahabat2 Pengujung Blog sekalian,

Apa itu PILIHAN?

Pilihan adalah sesuatu perbuatan atau langkah yang diambil untuk melakukan sesuatu,

Dalam HIDUP kita ada PILIHAN x?

ADA, sebab itu kita sebagai manusia dikurniakan AKAL manakala Haiwan tidak dikurniakan AKAL

Cuba kita renungkan,

Ali mempunyai seekor anjing, bernama Mike, apabila mike melontar bola kearah utara, mike terus mengejar bola tersebut, dan Ali membaling bola kearah Abu, Abu menangkapnya, Ali membaling bola kearah Aisyah, Aisyah tidak menangkapnya dan Ali melemparkan Bola kepada Ahmad, Ahmad mengelak.

Cerita diatas , membezakan kita dengan haiwan iaitu dengan PILIHAN, Abu membuat pilihan untuk menangkap BOLA, Aisyah membuat pilihan untuk tidak menangkap BOLA dan Ahmad membuat pilihan untuk mengelak dari BOLA.

Seperti dalam hidup kita, sama ada kita ingin menjadi cemerlang atau tidak, Kita perlu ingat, PILIHAN mesti dilakukan dengan BIJAKSANA dan berpandukan dengan AL-QURAN dan SUNNAH terutama seorang PEMIMPIN. Di dalam setiap gerakan telahpun kita melakukan PILIHAN, sebagai contoh terdekat, bila anda bangun dari tidur, anda membuat pilihan untuk bangun dari tidur, anda pergi ke kuliah, anda membuat pilihan untuk berjaya dalam pelajaran.

Ingatlah sahabat2 ku sekalian, buatlah plihan yang bijak di dalam setiap apa jua keadaan, jangan jadikan diri mangsa kepada pilihan yang salah.

Sumber : Leade wz fadhlan
Share on Google Plus

About admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Suko Qechek :

Post a Comment