.:: Diri sendiri dulu... ::.

Assalamualaikum w.b.t


Sahabat-sahabat sekalian, dalam dunia semua manusia buat salah tapi Nasihat adalah jalan paling selamat dan dalam ISLAM ada 3 cara menegur KUASA, MULUT, dan HATI, bermula dengan KUASA, dimana kuasa seorang abg, ayah, kawan, perdana menteri, ustaz dan sebagainya, yang kedua MULUT iaitu menasihati dan memerli supaya maksiat atau dosa tidak lagi dibuat dan yang terakhir dengan HATI dimana kita mendoakan ia berubah. 

Sahabat2 sekalian, mesti anda pernah jumpa menasihati kita macam dialah kaunselor tapi dia sendiri xboleh nak menasihati orang lain, yup kaunselor pun perlukan orang lain untuk menasihati dirinya. Wan pernah berjumpa dengan beberapa makhluk ALLAH, cukup sifatnya, ilmu agama lebih tinggi dari wan, cukup ramahnya, cukup menjaga dirinya, tapi apakan daya ia hanya 'cover' di dalam dirinya, wan bukan untuk mengutuk tapi jika kita menasihati orang lain biarlah bermula dengan diri kita,

Wan pernah terkena satu peristiwa bila orang menasihati wan supaya wan tidak buat dosa itu tapi bila alih2 dia buat, bukan main lagi dengan buka kitabnya, hadisnya, kata2 ulamak nya, tapi wan sentiasa doakan dia berubah dan kembali kepada dirinya seperti dulu, cukup dengan sifat penyayang dan menghormati dirinya.

Dalam menasihati ini, manusia begitu cekap, cuma kadang2 kita terlebih seperti contoh dibawah:
A: Aku nak mintak nasihat ko, boleh ke aku belajar kat sana?

B: Ish mana boleh, dah la kau tuh mana ada duit nak pergi sana, kau boleh ke duk negara orang?
Situasi diatas jelas, B memberi hukuman kepada A dan membuat A rasa bersalah padahal dalam kita menasihati orang , kita perlu bimbing dia buat keputusan bukan kita buat keputusan untuk dia. Cuma mungkin sesetengah perkara kita perlu buat keputusan untuk orang lain terutama dalam soal sosial, macam situasi 
dibawah
A: Mu masih kontek dia?Mu dop serik kena tikam belakang ke dia?mu tahu dah perangai diakan tapi klu nak berkawan, berkawan atas dasar sesama manusia.
B: ermm ok
Sebab mungkin kita melihat kawan kita pernah mengalami situasi tersebut, so why not kita tlg buat keputusan untuk dia. Dalam hal sebegini, susah untuk kita menasihati tapi sebagai sahabat, adik beradik, kawan, couple, sepupu, nasihat la betul2, sekurang2nya janganla menasihati benda yang kita suruh orang jgn buat kita buat. Itu menjadi kesalahan besar dalam hubungan seorang kawan.

bye2.........





Share on Google Plus

About admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Suko Qechek :

Post a Comment