Apa ROBERT KIYOSAKI KATA..........................

Your purpose or mission for your business needs to be about more than making money. It is part of you. It must be engrained in you. ~Robert Kiyosaki~



Assalamualaikum wbt


Sebelum melelap mata, AQ nk berkongsi sedikit tentang ayat diatas yang dipetik dari twiter robert kiyosaki. Siapa Robert Kiyosaki? Semua orang kenal beliau, beliau adalah usahawan hartanah terkenal di US sama seperti donald trump. Robert Kiyosaki juga merupakan penulis buku Rich Dad Poor Dad yg mengisahkan tentang Financial Education. 

Ok, mari kita lihat apa maksud petikan diatas. Secara AM nya, perniagaan ini merupakan salah satu ikhtiar atau cara yang bebas dan lebih memeritkan dalam sesebuah kehidupan. SEBAB? ia berisiko tinggi seperti bankrup tidak seperti kerja kerajaan, tido or makan, gaji tetap sama dapat setiap bulan tapi tidak pada orang yang berniaga. 

Ayat diatas sama seperti ajaran ISLAM kita (bagi umat beragama islam) iaitu Dalam kehidupan kita mesti imbangkan DUNIA dan AKHIRAT, dimana DUNIA kita cari AKHIRAT kita cari. 


Bagi AQ, perniagaan yang hebat adalah perniagaan yang dilakukan untuk menolong orang lain berjaya lebih dari kita dan merasai apa yang kita rasa (share our profit) seperti melatih mereka menjadi usahawan dan bersedekah. itu yang AQ faham tentang ayat di atas. HEBATKAN? orang bukan ISLAM pun tahu tentang ini apatah lagi kita semua.


Sebab itu AQ selalu pesan pada diri AQ, bisnes AQ bukan pada duit tapi pada umat islam yang memerlukan, AQ nak kongsi, AQ selalu pergi pasar malam ketika belajar AQ nak derma rm50 or rm10 pd peminta sedekah, tpi masa tu AQ fikirkan diri AQ yg tidak cukup duit tpi alhamdulilah juga, dapat derma walau sebungkus nasi. tpi AQ rs tetap sedih sebab xdpt tlg lebih pd peminta sedekah tersebut. Alhamdulilah, ALLAH tunjukkan cara bagaiman nak menolong mereka iaitu dengan BERNIAGA.

SO, moralnya, ayat diatas, jika kita berniaga, kita perlu lakukan bukan untuk duit tapi untuk AGAMA kita =)
SO, night semua, esop AQ nak ke TANAH MERAH, nak hantar barang =) 

doakan AQ berjaya tau, insyallah AQ doakan anda semua juga =)
Share on Google Plus

About admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

4 Suko Qechek :

  1. Replies
    1. alhamdulilah, semoga ALLAH merahmati ana dalam perjuangan =)

      Delete
  2. followed your blog because i found this post! love robert kiyosaki. dah baca rich dad poor dad & cashflow quadrant. sampai bawak tido kot..totally life changing! =) salam perkenalan

    ReplyDelete
  3. hahaha, salam perkenalan too, i idolized him =p, aleda, i just pm ur page regarding we discussed last night, please do check =)

    ReplyDelete